Mestring og regulering

Traumatiserte har ofte vansker med å mestre dagliglivet, og hjelp til å øke mestringsferdigheter er en sentral del av behandlingen. Arbeid med å utvide toleransevinduet, samt å øke evne til affektregulering, er avgjørende.

Se terapeuten forklare Aamir om hjelp til å øke mestringsferdigheter, og hvordan en kan arbeide med regulering i disse filmene:

Mestring av dagliglivet
Terapeuten foreslår for Aamir at de sammen skal arbeide med å utvide toleransevinduet, det vil si gjøre Aamir mindre sårbar for å reagere på belastning. Dette kan gjøres gjennom:

  • å bedre søvn,
  • å etablere sunn struktur på dagen, inkludert god balanse mellom aktivitet og hvile,
  • å ta godt vare på kroppen, holde seg avholdende fra rusmidler, og å spise sunt, og
  • å gi seg selv gode opplevelser

Les mer om arbeid med dagliglivsfungeringen her.

Se filmer om fungering i dagliglivet her.

Søvn

Søvn er ofte et stort problem for traumatiserte. Når en er i beredskap og venter på at noe nytt og farlig skal skje, er innsovning vanskelig, og når en først sovner kan søvnen preges av mareritt. Ved søvnproblemer hos traumatiserte kan en først forsøke generelle søvnhygieneråd, men det er ofte nødvendig å jobbe terapeutisk ut over dette. Det kan være nyttig å arbeide med å gjøre soverommet så trygt som mulig, forberede personen på hva han kan gjøre hvis han våkner av mareritt samt å jobbe med å lage en ny slutt på marerittet.

Les mer om arbeid med søvnproblemer her.

Se søvnkurs utviklet av Helsedirektoratet for frisklivssentralen her.



Mareritt

Mareritt er kanskje det største problemet for traumatiserte når det gjelder søvn. Dette må det ofte jobbes spesielt med som en del av behandlingen.

Les mer om arbeid med mareritt her.

Triggerarbeid

Arbeid med triggere er også sentralt for å oppnå mer stabilitet i hverdagen. Triggere er alt som fungerer som påminnere om tidligere traumer og derfor utløser uvanlige sterke reaksjoner. Terapeutisk arbeid med triggere handler om å identifisere og bli kjent med egne reaksjoner for så å kunne forberede seg på triggende situasjoner.

Les mer om arbeid med triggere her.
 

Emosjonsregulering

Å få hjelp til regulering av over- og underaktivering er avgjørende for traumatiserte.

"Top-down"-regulering kan gjøres gjennom tenkning, refleksjon og innsikt. Tiltak som psykoedukasjon og innsikt i triggermekanismer er top-down-regulering. Denne formen for regulering kan en benytte seg av når aktiveringen er innenfor toleransevinduet. Når personen er ute av toleransevinduet må vi benytte oss av andre former for regulering.
 

Relasjonell regulering er regulering i samspill med en annen. Det å være sammen med en annen kan hjelpe med å roe eller vekke. Reguleringen kan her bestå av mulighet til å dele, at den andre fungerer som "container" for den vonde opplevelsen, samt å få omsorg og trøst. For at dette skal kunne fungere må vi som behandlere først regulere oss selv. Hvis vi har blitt urolige eller numne i samtalen klarer vi ikke å regulere den andre.
 

"Bottom-up"-/sansemotorisk regulering er alt vi gjør med sansene og kroppen som kan vekke fra underaktivering eller roe fra overaktivering. Det finnes mange teknikker som kan virke roende eller vekkende. Når vi arbeider med reguleringsteknikker, velger vi å fokusere/ankre oppmerksomheten i en spesiell retning, for eksempel mot hva vi ser, hører eller lukter her og nå, eller hvordan pusten kjennes i kroppen for øyeblikket. En kan derfor si at en effekt av teknikkene er økt nærvær her og nå.

Les mer om regulering her.
 

Oppsummering

  • Bedring av søvn, god struktur på dagen, fysisk selvivaretakelse og det å gjøre ting som gir glede er viktige stabiliserende tiltak.
  • Traumatiserte har ofte søvnvansker og plages med mareritt, og dette må adresseres spesielt.
  • Å få oversikt over triggere og hjelp til å takle triggende situasjoner kan gi mer stabilitet i dagliglivet.
  • Regulering av affektive tilstander kan gjøres gjennom tanke og refleksjon (top-down), relasjonelt eller sansemotorisk (bottom-up).


Les mer i nettressursen:


Referanser og videre fordypning: